Holocaust stof voor wiskundelessen

Redactie
Een docent uit Venlo gebruikt de Holocaust als onderwerp voor zijn wiskundelessen. Dat blijkt uit een studieopdracht die hij onlangs schreef voor het behalen van zijn tweedegraads bevoegdheid als leraar. De wiskundedocent, Wim van Bussel, geeft zijn lessen aan het College Den Hulster in Venlo.

Van Bussel vraagt zijn leerlingen uit te rekenen hoe efficiënt de crematoria waren in concentratiekamp Auschwitz-Birkenau en om staafdiagrammen te maken van het percentage slachtoffers van de naziterreur. Volgens de wiskundeleraar is het zijn bedoeling om leerlingen bewust te maken over wat er tijdens de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog is gebeurd. De docent mathematica heeft een fascinatie voor het concentratiekamp. Hij leerde er zijn vrouw kennen tijdens een studiereis en trad in 1996 in een voormalig officiersgebouw op het kampterrein in het huwelijk.

De docent schrijft verder dat hij sommen over de Holocaust al enige tijd in de praktijk brengt. Van Bussel kan zich voorstellen 'dat mensen er versteld van staan en dat het bizar kan overkomen. Maar toch weet ik zeker dat leerlingen deze stof prima kunnen verwerken.' De Venlose leraar wil zijn lesstof inpassen in bestaande leermethoden.