'Overheid te hufterig naar burgers toe'

Rob (R@b)

De Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer heeft gisteren bij de presentatie van zijn jaarverslag gewaarschuwd voor een verharding van de verhouding tussen burger en overheid. De ombudsman ziet dit terug in de klachten over 2007: een arrestant krijgt een onnodige klap in het gezicht, bij een crisissituatie rond een kind wordt niet ingegrepen, een vrouw wordt schaamteloos gefouilleerd bij een veiligheidscontrole op Schiphol, arrestanten zitten onnodig lang in een politiecel opgesloten, een demonstrant wordt gecensureerd en geïntimideerd, de belastingdeurwaarder ontruimt onnodig de woning van een wegens ziekte afwezige man.

De verharding kan volgens de ombudsman niet toegewezen worden aan de burger. Het overgrote deel van de burgers deugt. Slechts 1,34 procent van de Nederlandse bevolking is bekend bij justitie. De sleutel ligt daarom bij de overheid. Die moet het goede voorbeeld in de samenleving geven met het respecteren van de behoorlijkheidsnormen.

De Nationale ombudsman ontving in 2007 ruim 13.000 klachten en ruim 24.000 telefoontjes over het slecht functioneren van de overheid. Uit deze klachten komt het beeld naar voren van een overheid die nog veel moet leren. Maar ook een overheid die kan verbeteren, mits de burger serieus genomen wordt, zo stelde Brennikmeijer gisteren in een persbericht.

De Nationale Ombudsman is een onafhankelijke functionaris die klachten van burgers over onbehoorlijk overheidsoptreden behandelt. Hij of zij wordt benoemd door de Tweede Kamer.