Google verliest hoger beroep om Gmail in Europa

Michel (OA)
Google heeft aan het kortste eind getrokken in de strijd om zijn emaildiensten onder de naam Gmail aan te bieden in Europa. Google was vorig jaar in hoger beroep gegaan nadat de rechter had bepaald dat de naam Gmail te veel lijkt op het Duitse G-Mail en daardoor niet gebruikt mag worden op de Europese markt.

De rechtszaak was aangespannen door de Duitse ondernemer Daniel Giersch, die sinds 2000 een emaildienst aanbiedt onder de naam G-Mail. Google meende dat dit geen probleem was, omdat er al diverse emaildiensten bestaan met de combinatie van een letter en het woord mail. De verdere beweegredenen van Google om direct bezwaar aan te tekenen tegen de uitspraak, waren de kleurverschillen in het logo en de slogan van Giersch.

Het Harmonisatiebureau voor de Interne Markt, dat onder andere beslist bij conflicten over merknamen, oordeelde vorige maand dat de kans op verwarring toch te groot is. "Wij vinden dat het woord GMAIL, met of zonder streepje, visueel, fonetisch en wat concept betreft te veel overeenkomsten oplevert tussen twee merken, met als gevolg dat deze twee verschillende diensten door de Duitse markt als één zou kunnen worden gezien."

De gang naar de rechtbank, om opnieuw hoger beroep aan te tekenen, staat open voor Google. De kans van slagen lijkt echter niet bijzonder groot. Het hoger beroep is ook de enige mogelijkheid die Google heeft, want de rechter heeft verboden om een officiële schikking te treffen met Giersch, die daar ook geen oren naar heeft.

De beslissing dat Google zijn emaildienst niet onder de naam Gmail mag aanbieden op de Duitse markt, heeft ook consequenties voor het gebruik in de hele Europese Unie. Google zal met een andere naam moeten komen, zoals nu al het geval is in Duitsland en Groot-Brittannië, waar de dienst GoogleMail heet.