Irritante banners werken het beste

Sander (Xender)
Icoon InternetBanners die je hele beeldscherm in beslag nemen en pas verdwijnen als je op het kruisje klikt of banners die over je hele beeldscherm heen rollen. Ze zijn irritant, maar wel effectief. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau MeMo² in opdracht van de Vrije Universiteit.

Het verschil tussen deze geforceerde banners en de normale statische banners werd onderzocht op herinnering van het merk, herkenning van het merk, de irritatie die de banner opleverde en de attitude ten opzichte van het merk.

Mensen die de irritante banners gezien hebben, kunnen de merken later vaker herinneren en herkennen. De geforceerde banners zorgen wel voor irritatie, maar hebben geen effect op de attitude ten opzichte van het merk.

Een belangrijk gegeven is dat er in het onderzoek gebruik is gemaakt van bekende merken. Geforceerde banners kunnen voor adverteerders van bekende merken dus bijdragen aan het vaker correct herinneren en herkennen van het merk.

"Sterke merken hebben tussen de oren van de ontvanger al zo'n duidelijk beeld, attitude en gevoelens ingeslepen dat een kortstondig moment van irritatie geen significante verandering doet plaatsvinden van hoe mensen naar merken kijken, beoordelen of ervaren", zegt onderzoekster Miriam de Roos.