Arbeidsvitaminen kan boete verwachten

Erwin (Remote)
Icoon RadioDe AVRO kan mogelijk een boete van 20 duizend euro verwachten omdat er in het 3FM-programma Arbeidsvitaminen te veel reclame gemaakt is. Er is een klacht binnengekomen en het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft een onderzoek ingesteld naar het onderdeel 'Bedrijf van de dag'. De AVRO kan zich op 10 januari verdedigen tegen de boete.

Het CvdM heeft een aantal uitzendingen beluisterd om te onderzoeken of er te veel reclame gemaakt werd. Volgens het Commissariaat werd er in de uitzending van 30 juli 2007 te veel reclame gemaakt voor de Hema. Op dat moment was de winkelketen het 'bedrijf van de dag'. De presentator noemde de naam vijf keer en de afdeling Food en Horeca drie keer. Ook de activiteiten en de baas van het bedrijf werden drie keer genoemd.

Niet alleen de namen van de winkelketen werden genoemd in de uitzending. De presentator zei ook dat het bedrijf bekend staat om 'de rookworst, tompoucen en leuke gebruiksartikelen voor elke dag.' Er werd ook een verwijzing gemaakt naar de special rosé, die op dat moment te winnen was. Dit is in strijd met de reclameregels in de mediawet.

Het CvdM heeft ook overtredingen geconstateerd in de uitzendingen van 12 november 2007, 13 november 2007 en 19 november 2007. Het Commissariaat denkt dat het een structureel probleem is bij het AVRO-programma.


'Een leuk programma voor elke dag.'