Rector grijpt in na islamitisch 'missiewerk'

Rob (R@b)
OnderwijsNiet nader genoemde moslimorganisaties hebben in Amsterdam pogingen gedaan om zieltjes te winnen onder leerlingen van het Amsterdamse Comenius Lyceum. Dat schrijft De Telegraaf vandaag. De nieuwe rector van de school uit stadsdeel Slotervaart beaamt dat er rond zijn school ongewenste activiteiten van 'islamitisch missiewerk' plaatsvonden. Hij heeft daar een einde aan gemaakt.

Een maand na zijn aantreden al heeft rector Berend Meijer de kwestie op school aan de kaak gesteld en een halt toegeroepen. De rector op de havo/vwo-school, met voornamelijk moslimleerlingen, schreef aan alle ruim vierhonderd leerlingen en hun ouders een brief over de kwestie. Daarin verbood hij de verspreiding van 'onverdraagzaame lectuur' en riep hij leerlingen op zich niet in te laten met bekerende moslims.

Volgens Meijer gebeurde de zieltjeswinnerij door vrouwen die leerlingen vlak buiten de school aanspraken en hen probeerden te bekeren tot de islam. Daarnaast circuleerden er op het Comenius Lyceum boekjes waarin de positie van de vrouw in de islam als volkomen ondergeschikt aan de man werd uitgelegd. Tevens bleek dat sommige leerlingen anderen op dreigende toon aanspraken op het niet naleven van de vastenregels tijdens ramadan.

Meijer: ''Het werven van zieltjes voor een geloof is verboden op en rond de school. Ik vind dat een verderfelijke zaak. Of het nou christenen of moslims zijn, maakt me niet uit. Ik accepteer niet dat die mensen de schoolomgeving misbruiken voor hun zendingswerk.'' Volgens de rector heeft hij met de brief willen aangeven dat er grenzen zijn. ''Daarmee heb ik mijn leerlingen willen beschermen. Wij zijn er niet alleen om ze vakken te leren, maar ook om ze op te voeden. En daar heb ik geen inmenging van anderen bij nodig.''

De brief veroorzaakte in eerste instantie opschudding. Circa veertig boze leerlingen kwamen meteen verhaal halen bij hun nieuwe rector. Meijer zegt dat ze na een middag praten de boodschap beter begrepen. De rector wijst er met nadruk op dat op zijn school geen zaken spelen die niet ook op een andere school met deze samenstelling gebeuren.