Alcohol op tv: jongeren meteen aan de fles

Redactie
Icoon OpmerkelijkZien drinken, doet drinken. Jongens die naar alcoholreclames kijken of naar een film waarin veel alcohol voorkomt, gaan direct meer alcohol gebruiken. Bij veel alcohol op de buis drinken ze anderhalf glas per uur extra.

Dit blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen, dat is verricht in samenwerking met STAP, Stichting Alcoholpreventie. Al langer is bekend dat blootstelling aan alcoholreclame op lange termijn leidt tot een hogere alcoholconsumptie.

Als de jongens naar een film en reclameblok met drank keken, consumeerden ze in een uur drie glazen drank. Bij een 'alcoholneutrale' film en commercials zonder drank bleef dat beperkt tot anderhalf glas. Waarschijnlijk door onbewust imitatiegedrag, zeggen de onderzoekers.

Tachtig jonge proefpersonen (gemiddelde leeftijd 21,5 jaar) namen deel aan het onderzoek in een 'barlab' op de Radboud Universiteit in Nijmegen. Dat lab ziet er uit als een gewoon café.

In tweetallen keken veertig koppels willekeurig naar films en reclameblokken met en zonder alcohol. De film waarin veel alcohol voorkwam was 'American Pie 2'. De neutrale film met weinig alcohol was '40 Days and 40 Nights'. De jongens die meededen, werden achteraf geďnformeerd over het precieze doel van het onderzoek.