Amerikaanse merken blijven duur

Peter (pberends)
Icoon EconomieIn een reportage van NOVA bleek gister dat Amerikaanse merken in Nederlandse winkels erg duur blijken in verhouding tot de prijzen in de Verenigde Staten zelf. Gemiddeld blijkt de prijs van bijvoorbeeld een Calvin Klein-parfum of DKNY-horloge dubbel zo hoog uit te vallen. Een Levi's 501-broek is zelfs drie maal zo duur, namelijk 80 tegenover omgerekend 24 euro. Dit terwijl de dollar toch op een laagterecord staat tegenover de euro. Elke euro is momenteel 1,44 dollar waard.

Oorzaak van de hoge prijzen blijkt het Europees merkenrecht: hierdoor moeten ondernemers die Amerikaanse merken willen verkopen expliciet toestemming vragen aan de merkhouder voor het verkopen van de merkproducten. De merkhouders houden zo goedkope import uit Amerika tegen om op deze manier de prijzen kunstmatig hoog te houden. Daarom weet de Europese consument niet te profiteren van een lage dollar. Wanneer de ondernemer geen toestemming vraagt en de geïmporteerde merkproducten zomaar verkoopt, kan de merkhouder naar de rechter stappen met alle gevolgen van dien. De Consumentenbond pleit voor verandering van het huidige merkenrecht.


Made in USA blijft duur door Europees merkenrecht

Met dank aan Aoristus voor de submit.