Onderzoek naar nieuwsvergaring allochtonen

Wouter (druide)
Icoon TelevisieFoquz Etnomarketing heeft weer een nieuw onderzoek uitgevoerd naar de handel en wandel van de allochtone landgenoot. Ditmaal is het onderwerp nieuwsvergaring via de tv. Hoe kijken Antillianen, Marokkanen, Surinamers en Turken tegen programma's als het NOS acht uur journaal, RTL Boulevard en de Wereld Draait Door aan?

Allereerst showbizznieuws. RTL Boulevard en Shownieuws hebben onder allochtonen wekelijks een bereik van 30%. Dit bereik is vooral te danken aan de aandacht van Antillianen en in mindere mate Surinamers. Turken en Marokkanen zijn niet geïnteresseerd in de drugsproblemen van Britney. Van de Turken heeft 61% zelfs nog nooit naar RTL Boulevard gekeken, van de Marokkanen 58%, van de Surinamers 48% en van de Antillianen 27%. (Meer info)

Het serieuzere nieuws dan. Per week ligt het gemiddelde bereik onder allochtonen van het NOS Journaal op de 61%. Voor het RTL Nieuws is dat 46%. Surinamers kijken het meest naar het NOS Journaal. Turken stemmen het vaakst af op RTL Nieuws. Het Jeugdjournaal heeft onder Surinamers een wekelijks bereik van 16%. Dat is minder dan het bereik onder Antillianen (21%), Turken (22%) en Marokkanen (25%). Het aandeel allochtonen dat nooit naar het nieuws kijkt, bedraagt 11%. (Meer info)

Naar actualiteitenprogramma's zappen allochtonen minder vaak. Voor Nova, Netwerk en De Wereld Draait Door trekt een kwart van de allochtonen tijd uit. Andere actualiteitenprogramma's krijgen nog minder aandacht.


De waarderingscijfers. DWDD wordt het beste, EV het minste gewaardeerd.