Chipknip verdwijnt uit winkels

Wouter (druide)
Icoon FinancieelDe Chipknip heeft zijn langste tijd gehad. Eigenaar Currence constateert dat nog maar weinig winkels de betaalkaart accepteren. Het zou volgens het bedrijf te ver gaan om de chipknip dood te verklaren omdat het aantal betalingen groeiende is, maar de miljarden transacties die de eigenaar voor ogen had, zijn nooit gehaald.

Onder het motto 'Even chippen, zo gepiept' werd de chipknip in 1996 geïntroduceerd als het ideale betaalmiddel voor kleine bedragen. Dit was mogelijk door de overbodigheid van een prijzige telefoonverbinding met de bank. Pinpassen kunnen niet zonder. De kosten voor deze verbinding is intussen sterk gedaald door technologische ontwikkelingen.

Currence is van plan om de chipknip te herpositioneren als betaalmiddel voor onbemande verkooppunten. Te denken valt aan snoepautomaten en parkeergarages. Ook hoopt het bedrijf op meer toepassingen in bedrijfskantines. Winkels vallen voortaan buiten de doelgroep. Wanneer winkeliers een nieuwe betaalautomaat aanschaffen, zal Currence vragen of het nog wijs is de chipknip te accepteren. Van de jaarlijks 165 miljoen transacties per chipknip wordt slechts een vijfde in winkels verricht.