Hinder nieuw CS Rotterdam tot 2011

Redactie

Icoon BinnenlandsReizigers met het openbaar vervoer die langs het Centraal Station in Rotterdam moeten, ondervinden nog tot in 2011 hinder van de bouwwerkzaamheden voor het nieuwe station. Dat is een jaar langer dan verwacht.

De vertraging komt omdat ProRail de financiering van een kostenoverschrijding niet rond heeft, zo bleek donderdag tijdens een vergadering van de Rotterdamse raadscommissie Vervoer. ProRail wil pas verder bouwen als de financiering rond is en de begroting van de spoorbeheerder daarmee sluitend is.

De bouw van het nieuwe Centraal Station kost 500 miljoen euro, daar komt nu 53 miljoen euro bovenop. Daarvan is 10 miljoen euro voor rekening van de gemeente Rotterdam. Verkeerswethouder Jeannette Baljeu zei dat die financiering rond is, evenals de 10 miljoen euro die het Rijk voor zijn rekening neemt. Volgens haar is het wachten tot ProRail de financiering van de overige 33 miljoen euro bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft bewerkstelligd.

Baljeu zal er bij het Rijk en bij ProRail op aandringen deze financiering zo snel mogelijk rond te krijgen. "Rotterdam heeft er baat bij dat dit snel is opgelost." Ze heeft goede hoop dat de financiering binnenkort rond is. "De signalen zien er goed uit."

De budgetoverschrijding zit vooral in het gebruik van duurdere materialen door verscherpte veiligheidsvoorschriften. Het glas dat voor het gebouw wordt gebruikt mag bijvoorbeeld na een explosie niet kapot vallen en verder moet worden voorkomen dat 'bomauto's' zomaar het stationsgebouw in kunnen rijden.

Nieuw Centraal Station Rotterdam
Het nieuwe Centraal Station in Rotterdam - nog een hoop puin