Kijkshop zat fout met erotische folder

Rob (R@b)
MediaDe Reclame Code Commissie (RCC) heeft de Kijkshop op de vingers getikt voor een folder die rond moederdag verspreid werd en die een pagina bevatte die gewijd was aan seksspeeltjes. Omdat de folder ''voor kinderen bestemde suggesties voor Moederdaggeschenken'' bevat, heeft Kijkshop volgens de RCC ''reclame gemaakt in strijd met de goede smaak en het fatsoen.''

De RCC zegt normaliter terughoudend te zijn als het zaken van smaak en fatsoen betreft, gezien het subjectieve karakter van die criteria. In dit geval is echter ''de grens van wat toelaatbaar moet worden geacht, overschreden.'' De Kijkshop was niet aanwezig bij de behandeling van de zaak. Het bedrijf vond een eerdere mededeling dat in de toekomst afgezien wordt van erotische artikelen in reclamefolders, toereikend.

Eerder liet de Kijkshop weten dat het niet de bedoeling was kinderen ertoe aan te zetten seksartikelen voor hun moeder te kopen. Het was gericht op mannen die cadeaus voor hun vrouw wilden kopen. Bovendien stelde het bedrijf dat bij drogisten en bedrijven als MediaMarkt ook seksartikelen in de schappen staan.

De uitspraken van de Reclame Code Commissie zijn overigens niet bindend: ze gelden slechts als aanbeveling. Het is aan een adverteerder zelf om de aanbevelingen op te volgen of naast zich neer te leggen.



Ook een manier om folders te weren