Beatrix opent Betuweroute

Robin (Robin2130)
Icoon VervoerDe Betuweroute wordt vanmiddag door Koningin Beatrix officieel geopend. Er is ruim tien jaar gewerkt aan de lijn. Om 15.00 uur geeft Beatrix op station Barendrecht het virtuele startsein voor de eerste goederentrein die gaat rijden op de spoorverbinding tussen de haven van Rotterdam en het Duitse Ruhrgebied.

Bij de opening zijn enkele belangrijke gasten aanwezig, zoals minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA), de vice-president van de Europese Commissie Jacques Barrot die verantwoordelijk is voor transport en de Duitse staatssecretaris van Verkeer van Nordrhein-Westfalen Jörg Hennerkens.

De Betuweroute is 160 kilometer lang en begint bij rangeerterrein Kijfhoek (Zwijndrecht), en daarna loopt hij gelijk aan de snelweg A15. De Betuweroute is voorzien van 160 kilometer aan geluidsschermen, 190 faunapassages, vijf tunnels met een totale lengte van achttien kilometer, 130 bruggen en viaducten, 600.000 dwarsliggers, 155 wissels, en om de lijn aan te kunnen leggen was 16 miljoen kubieke meter zand nodig. In totaal zijn er 20.000 mensjaren in de aanleg gaan zitten onder leiding van zes opeenvolgende ministers van Verkeer en Waterstaat.

En dat alles kostte 4,7 miljard euro. Dat is ruim één miljard meer dan werd gedacht in 1996 bij de vaststelling om de lijn aan te leggen. De extra kosten zijn veroorzaakt door stijgingen van het prijspeil en een aantal tegenvallers.

De aanleg van de lijn heeft ruim tien jaar geduurd nadat de Tweede Kamer in 1995 definitief het groene licht gaf voor de aanleg. In 1997 ging de eerste spade de grond in. De Tweede Kamer besloot in 1992 al tot de aanleg van een goederenspoorlijn van Rotterdam naar het Ruhrgebied. Twijfels over het nut van de spoorlijn zorgden ervoor dat het definitieve besluit vier jaar later werd genomen door het Paarse kabinet van PvdA, VVD en D66.

Vanaf het begin is de lijn al een taboe. Tegenstanders van de lijn waarschuwden al in een vroege fase voor de hoge kosten en lage opbrengsten. Goederentransport over het water zou goedkoper zijn en de spoorlijn zou schadelijk zijn voor de Hollandse natuur. Ook zouden de kosten voor de aanleg niet kunnen worden terugverdiend.