Nieuwe records voor PIN en Chipknip in 2006

Sander (Xender)
Pin en ChipknipEr is in 2006 een recordaantal betalingen gedaan met de PIN en Chipknip. Dit blijkt uit de jaarcijfers van Currence, de producteigenaar van PIN en Chipknip. Het aantal pinbetalingen groeide naar 1,451 miljard, een stijging van 8,8 procent ten opzichte van 2005. De Chipknip is met 164,6 miljoen betalingen 12,1 procent vaker gebruikt dan het voorgaande jaar.

Uit de verschillende bedrijfstakken is een duidelijke top 3 te onderscheiden die de grootste bijdrage leveren aan het totaal aantal PINtransacties. De bedrijfstak supermarkten zorgt in 2006 met 497,4 miljoen PINtransacties voor 34,3 procent van de PINtransacties. Daarna volgen de benzinestations met 131,1 miljoen PINtransacties (9,0 procent) en de detailhandel/mode met 117,4 miljoen (8,1 procent).

Net als het voorgaande jaar werd in de horeca en recreatie de grootste stijging (33,5 procent) behaald. In deze bedrijfstak is er 48,7 miljoen keer met PIN betaald. Naast het verschijnen van meer betaalautomaten in de horeca en recreatie is er ook meer gebruik gemaakt van de bestaande betaalautomaten: het aantal transacties per betaalterminal is met 18,6 procent toegenomen tot 194 PINbetalingen per maand per betaalautomaat.

Het gemiddeld betaald bedrag met de PINpas daalt in 2006 verder tot 44,22 euro. In 2005 was dat 44,61 euro. In 2002 lag het gemiddeld betaalde PINbedrag nog op 47 euro.