De Publieke Omroep moet multicultureler

Redactie
Icoon TelevisieHet beeld op tv moet multicultureler worden, vindt Publieke Omroep. Daarom hebben de omroepen doelen gesteld voor de hoeveelheid multiculturele thema's en aantallen allochtone presentatoren en studiogasten in de programma's.

''Alle omroepen waren het eens dat we een duidelijker beeld van de multiculturele samenleving moeten geven, maar het kwam er toch niet van. Daarom hebben we een aantal actiepunten opgesteld met duidelijke richtlijnen. We willen het uit de vrijblijvendheid halen'', aldus een woordvoerder van Publieke Omroep donderdag.

De publieken investeren 2 miljoen euro in onderzoek naar kijkgedrag van etnische minderheden.

Richtlijnen
Als doelen zijn onder meer gesteld dat bijvoorbeeld in het NCRV-programma 'Praatjesmakers' 10% van de deelnemers allochtoon is. In zeven van de zestien afleveringen van de dramaserie 'Keyzer en De Boer' moet het op de een of andere manier gaan over de multiculturele samenleving. In het publiek van het Tros-peuterprogramma 'Bumba' is ''minimaal één van de acht kinderen zichtbaar afkomstig van een ander continent''.

In 'Schepper & Co' (NCRV) moet 10% van de gasten afkomstig zijn uit een culturele minderheid. Het EO-programma 'Love Match' streeft ernaar dat 15% van de kandidaten van allochtone afkomst is.

Bij praatprogramma's moeten meer allochtone gasten aanschuiven. En 'De rijdende rechter' moet tenminste twee zaken behandelen die door of tegen allochtonen zijn aangespannen.