Otto-klanten eisen goedkope breedbeeld-tv

Athlon_2o0o
Icoon Internet Honderdvijftig klanten van de internetwinkel Otto hebben zich verenigd om alsnog een breedbeeldtelevisie geleverd te krijgen. Vorige week bestelden zij een televisie die Otto per ongeluk voor 99 euro aanbood, terwijl deze eigenlijk 1200 euro kost.

De klanten vinden dat Otto zich niet kan beroepen op de algemene leveringsvoorwaarden. Daarin worden "druk-, zet- of programmeerfouten voorbehouden". De klanten vinden het echter geen typefout meer, omdat de verkeerde prijs bijna een week op de website stond. Het duurde zelfs enkele dagen voordat Otto de prijs veranderde, terwijl het bedrijf allang op de hoogte was van de typefout. Bovendien kregen de klanten die de televisie besteld hadden een bevestiging per e-mail.

Initiatiefnemer Natasja van Gool-Westmaas stelt dat Otto de fout veel sneller had kunnen herstellen. "Zo'n verkeerde prijs kan binnen vijf minuten van de site gehaald worden", stelt zij. Van Gool-Westmaas heeft de televisie besteld op donderdag, vlak voordat de fout breed in de media werd uitgemeten. Ze was op de "aanbieding" gewezen door een collega. Ze werd een beetje achterdochtig van de lage prijs, maar dacht niet dat het onmogelijk zou zijn. "Als je tegenwoordig een mobieltje koopt, krijg je er vaak een hele computer of een lcd-scherm bij cadeau", aldus van Gool-Westmaas.

De typefout is veroorzaakt doordat een breedbeeldtelevisie van 1200 euro in het systeem per ongeluk werd verwisseld met een wandsteun van 99 euro. Sommige mensen hebben dan ook een wandsteun thuisbezorgd gekregen. Ze krijgen hun geld terug als ze de wandsteun terugsturen naar Otto.

OTTO tv Otto-woordvoerster Nicole Severijn stelt dat ze op de hoogte waren van de fout, maar dat alleen Otto's moederbedrijf in Duitsland de fout kon herstellen. "Dat was kennelijk nogal ingewikkeld", zegt ze. Het bedrijf zal de televisies niet leveren voor een lagere prijs, omdat "het duidelijk is dat het hier om een vergissing gaat". Otto heeft alle klanten een brief gestuurd om hen te wijzen op de typefout.

Otto wilde eerst de gedupeerden naast excuses een "pleister op de wonde" aanbieden, maar toen de fout in de publiciteit kwam en deze nog op de website stond, wilden honderden mensen daarvan profiteren. Volgens Severijn had één klant zelfs 93 televisies besteld om 93 keer een financiële compensatie te krijgen. Het bedrijf besloot af te zien van het goedmakertje om dat soort profiteurs niet te belonen.

Van Gool-Maas heeft een jurist ingeschakeld voor het geval Otto de televisies niet levert. "We zijn er echt niet op uit om Otto failliet te laten verklaren". Maar ze wil wel een tegemoetkoming van het bedrijf. "Eerst beloven ze een 'pleister op de wonde', en dan komen ze daar op terug. Otto stapelt blunder op blunder. Ze zijn gewoon niet professioneel". Severijn begrijpt de woede van de klanten, maar Otto zal de televisies niet leveren. Volgens juristen binnen het bedrijf valt de vergissing wel degelijk onder de algemene voorwaarden.

Met dank aan Shirin, R_Style, MarkyMarx en Its_Muppet voor de submit.