Nickelodeon verhuist; Talpa 24 uur per dag

Ferry (Veerboot)
Icoon TelevisieTelevisiezender Talpa zal vanaf 16 december 24 uur per dag gaan uitzenden. Kinderzender Nickelodeon, dat nu nog overdag uitzendt op de zender van John de Mol, verhuist dan naar het kanaal van muziekzender The Box. Hoe de dagprogrammering op Talpa precies ingevuld zal worden, is nog niet duidelijk.

Talpa is blij met de overeenkomst. "Hiermee gaat een lang gekoesterde wens in vervulling en krijgt Talpa ook de beschikking over dagtelevisie. Hierdoor krijgt Talpa een meer natuurlijke opstap naar haar vooravond", aldus een woordvoerder van de tv-zender van John de Mol.

Ronald Goes, algemeen directeur van Talpa TV, denkt dat Talpa voor de kijker nu een completere zender wordt. "Vanaf de eerste dag hebben wij er geen geheim van gemaakt dat we graag 24 uur per dag zouden willen uitzenden. Vandaar dat we al in een vroeg stadium over een tweede, eigen 24-uurs zender hebben gesproken. De start van een tweede kanaal is overigens zeker niet van de baan. Maar we gaan nu eerst volop aan de slag om de 24-uurs zender optimaal neer te zetten."

Ook Nickelodeon is blij dat het verhuist. Op The Box zal Nickelodeon ook na 18.00 uur, waar Talpa nu nog de programmering overneemt, blijven uitzenden. "Hiermee wordt gehoor gegeven aan talloze verzoeken van kinderen om ook na 18.00 naar Nickelodeon te kunnen kijken. In de jaren voor de aanwezigheid van Talpa op het kanaal van Nickelodeon bleek het tijdvak tussen 18.00 en 20.00 uur succesvol te zijn.", aldus de zender in een persbericht.

Nickelodeon zal dus tot 20.00 uur 's avonds gaan uitzenden, voor The Box betekent dat dat het aantal uitzenduren vermindert. In een persbericht laat MTV Nederland, eigenaar van The Box, weten: "De succesvolle comedyprogrammering van The Box zal in de avonduren voortgezet en uitgebreid worden. En in de nacht zijn op The Box urban videoclips te zien."

Het aanvragen van nummers per sms of 0900-nummer zal niet langer mogelijk zijn bij The Box. "Met de komst van digitale on demand projecten als TMF Mediaplayer, MTV Overdrive, You Tube/Google Video en internet in het algemeen is het duidelijk dat het betaalsysteem en de tijdspanne tussen aanvraag en vertoning het aflegt tegen deze digitale alternatieven."

In november gaat Nickelodeon kijkers middels reclamecampagnes wijzen op de frequentiewijziging. Vanaf 1 december zendt Nickelodeon uit op zowel Talpa als The Box. In de laatste fase, vanaf 16 december, zal tijdens de dagprogrammering van Talpa informatie uitgezonden worden die verwijst naar de nieuwe locatie van Nickelodeon.

Met dank aan Harm Jan voor de submit.