Campagne tegen slordigheid met pinnen

Redactie
Icoon BinnenlandsConsumenten moeten hun pinpas voorzichtiger gebruiken. Currence, de toezichthouder en producteigenaar van pin en chipknip, begint met dat doel nog dit jaar een campagne. De campagne om fraude met de pinpas te voorkomen heeft nog geen definitieve vorm. Een woordvoerder van Currence heeft dit gezegd.

Uit onderzoek van Currence blijkt dat vijftig procent van de Nederlanders onzorgvuldig pint. Het slordigst zijn mannen uit de Randstad met een inkomen van anderhalf keer modaal. "Mensen geven te makkelijk hun pinpas mee aan anderen of schermen hun pincode niet af tijdens het pinnen." Volgens de woordvoerder is het van groot belang de pinpas en -code gescheiden te houden.

De campagne is een voorzorgsmaatregel, zegt de woordvoerder. Fraude met 'pinpas-skimming', waarbij pasgegevens worden gekopieerd, is volgens hem tot op heden ongeveer honderd keer voorgekomen.

Currence lanceerde in mei in samenwerking met banken een nieuwe betaalkaart waarmee fraude onmogelijk wordt gemaakt. Daarbij vervangt een chip de magneetstrip van de pas. "De banken hebben een begin gemaakt met deze pas, maar voordat je achttien miljoen passen hebt vervangen ben je nog wel even bezig. Daarom hameren we er steeds op voorzichtig te zijn. Je kunt fraude voorkomen door mensen bewust te maken van het gevaar."