Internetadverteren wint aan populariteit

Redactie
Icoon InternetGrote bedrijven die actief zijn in Nederland geven steeds meer geld uit aan advertenties op het internet. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde gegevens van Nielsen Media Research. In de eerste zes maanden van dit jaar werd bijna 97 miljoen euro besteed aan internetadverteren. Dat was 35 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De cijfers zijn gebaseerd op inkomsten van de grootste Nederlandse exploitanten van internetsites. Daaronder vallen mediabedrijven zoals Wegener, PCM en de Telegraaf. Het gaat om brutobestedingen, bedragen waarin eventuele kortingen die adverteerders krijgen niet zijn meegeteld.

Ondernemingen uit de sectoren media, telecom/ict en financiële dienstverlening gaven veruit het meeste uit aan reclame op het internet. Reclamevormen zoals de banner, button en skyscraper (advertenties over de hele hoogte van de pagina) zijn het populairst. Deze soort trekt 54 procent van alle bestedingen.

Internet als podium voor advertenties is al enige tijd in opkomst, zo constateert Berry Punt, marketingmedewerker van Nielsen. "Deze reclame is minder statisch dan bijvoorbeeld die op televisie of in een dagblad. Doordat klanten er snel op kunnen reageren, denken bedrijven beter op behoeften in te spelen."

Hoewel internet sterk in opkomst is, wordt er nog steeds veel meer geld uitgegeven aan advertenties via traditionele kanalen. In het eerste halfjaar trokken advertenties in kranten 380 miljoen euro, terwijl ruim 1,3 miljard euro werd uitgeven voor commerciële zendtijd op tv.

Maar volgens Punt is het de algemene verwachting dat internet op korte termijn meer advertentiegeld genereert dan radio, dat in de eerste jaarhelft nog bijna 230 miljoen euro opstreek.

De grootste adverteerder op het internet in het eerste halfjaar was elektronicaconcern Philips. Het bedrijf gaf er 3,7 miljoen euro aan uit. De opmars is opmerkelijk, omdat Philips vorig jaar 'slechts' 100.000 euro uitgaf aan digitaal adverteren.