Sms'jes zorgen voor forse winst Endemol

Athlon_2o0o
Icoon Media Met name door sms'jes gaat het goed met het bedrijf Endemol. Het bedrijf kreeg in de eerste helft van dit jaar meer dan honderd miljoen sms'jes van kijkers die producten wilden kopen of prijzen hoopten te winnen. De programma's Miljoenenjacht en Big Brother, waar kijkers interactief kunnen deelnemen, genereerden wereldwijd 180 miljoen sms'jes.

Endemol verdient ook goed aan de verkoop van bekende formats, zoals Big Brother en Miljoenenjacht (dat in het buitenland Deal or no Deal heet). Big Brother zal volgend seizoen in twintig landen te zien zijn, waaronder in Nederland. Miljoenenjacht zal volgend seizoen in 35 landen te zien zijn. In Nederland scoorde Dancing with the Stars zeer goed. RTL koopt de soap Goede Tijden Slechte Tijden voor nog eens drie jaar en BNN koopt de soap ONM voor de volgende twee jaar.

Het bedrijf verwacht dit jaar elf tot dertien procent in omzet te groeien, een fors hogere omzetverwachting dan eerder voorspeld. Vooral in Groot-Brittannië doet Endemol het goed met een omzetgroei van 53 procent tot 122 miljoen euro. In de Verenigde Staten verdient Endemol bijna tachtig miljoen euro. In Nederland groeit Endemol met veertien procent, tot zeventig miljoen euro omzet.