Winkel voor bejaarden in Japan

Paddy (paddy)
Icoon OpmerkelijkEen winkel in Japan heeft zijn deuren geopend voor de oudere mensen. In deze winkel is rekening gehouden met de minder mobiele bejaarde door de bredere gangen, grotere prijskaartjes en een zone waar de ouderen tot rust kunnen komen van het winkelen. De zone is voorzien van bloeddrukmeters, massagestoelen en tafels met een televisie waar ze in alle rust van een maaltijd kunnen genieten en contacten kunnen leggen. De kleur van de winkel is overwegend rustgevend bruin.

Het marktonderzoek, dat voor de opening heeft plaatsgevonden, wees uit dat grotere prijskaartjes en de aanwezigheid van bloeddrukmeters zou leiden tot een meerverkoop van wel vijftig procent. Ondanks de vergrijzing richten winkels zich meestal op de twintigers en dertigers. De winkel blijkt een gat in de markt te zijn. Lawson, het bedrijf achter dit ontwerp, gelooft in een toekomst voor de bejaardenwinkel. In de herfst zal Lawson nog meer van deze winkels in Japan openen.