Auto met 'zachte' voorruit scheelt doden

Tim (eSSe)
Icoon BinnenlandsWanneer auto's zouden worden uitgerust met zogenaamde 'zachte' voorruiten, dan zou dat op jaarbasis tientallen verkeersongelukken, met de dood als gevolg, schelen. Dit wordt geconcludeerd door de Fietsersbond na onderzoek van TNO. Volgens TNO zou een mogelijke oplossing zijn om een airbag te plaatsen die de harde delen en randen van de voorruit bedekt.

In opdracht van de bond heeft TNO botsproeven gesimuleerd tussen een auto en een fiets met een speciaal computerprogramma. Uit deze simulaties blijkt dat de fietser bij een botsing vaak over de motorkap heen, frontaal in botsing komt met de voorruit en de harde raamstijlen. Deze klap heeft vaak ernstige gevolgen, en heeft soms zelfs de dood tot gevolg.

De grote terreinwagens, ook wel de SUV's genoemd, veroorzaken meer letsel dan de wat kleinere auto's. Dit omdat de terreinwagen hoger op de wielen staat en dus de fietser ter hoogte van de heupen raakt. Uit de simulaties blijkt onder andere dat een andere vorm van de neus van een SUV ook veel doden en gewonden kan schelen.

In het jaar 2005 vielen er 817 verkeersdoden waarvan er 181 fietser waren. De Fietsersbond hoopt dat door deze cijfers het Rijk iets gaat doen met de resultaten van het onderzoek.