Inspecteur over leesachterstanden in Onderwijs

Bart (Mainport)
Icoon OnderwijsKete Kervezee, inspecteur-generaal van het Onderwijs, uit haar visie wat betreft de leesachterstanden in het huidige schoolbeleid. In een interview met het NRC Handelsblad vertelt ze wat er mis is en hoe het opgelost kan worden.

"In het algemeen gesproken presteert het Nederlandse onderwijs goed, ook in vergelijking met het buitenland. Maar met de uitersten, de kinderen met een achterstand en de begaafde kinderen, weet het Nederlandse onderwijs zich geen raad", zo zegt Kervezee.

"Een veel te grote groep leerlingen loopt de leesachterstand al in groep 3 op en haalt dat niet meer in. Zo'n leerling heeft daar zijn hele schoolloopbaan last van. In het vmbo kan twintig procent van de leerlingen de schoolboeken niet zonder hulp lezen."

Ze noemt verscheidene oorzaken voor dit probleem. "Elf procent van de kinderen doet niet mee aan de Citotoets, er is een hardnekkig probleem met voortijdig schoolverlaters, er is nog steeds saai en onuitdagend onderwijs, maar ook bestaat het gevaar dat de kwetsbare leerlingen met het nieuwe leren achterblijven."

Bij het zogenaamde 'nieuwe leren' heeft Kervezee haar twijfels: "Ook bij deze vorm van onderwijs bestaat het gevaar dat de zwakke leerling de dupe is. Uit onderzoek blijkt juist dat achterstandsleerlingen strak en gestructureerd onderwijs nodig hebben."