Duitsland legt ringtone-reclames aan banden

Joeri (Joer)
Icoon EconomieHet hoogste federale gerechtshof in Duitsland heeft vandaag reclame voor ringtones in jongerenbladen aan banden gelegd. Een bedrijf mag geen advertenties voor ringtones meer plaatsen, indien niet duidelijk staat aangegeven hoeveel de koper precies kwijt is voor het deuntje. Hetzelfde geldt voor andere mobiele extra's zoals wallpapers, spelletjes en icoontjes. Het hof vindt dat door middel van de advertenties er misbruik wordt gemaakt van jonge, onervaren consumenten. De Duitse jeugd tot negentien jaar geeft jaarlijks 190 miljoen euro uit aan mobiele extra's of chatmogelijkheden via een sms dienst.

De zaak was aangespannen tegen de reclames in het blad Bravo Girl, waarin jonge lezeressen overspoeld worden met ringtone-reclames. Vaak worden deze deuntjes verkocht door het bellen van een duur nummer. In de advertentie word niet vermeld hoeveel de kosten zijn en hoelang een gemiddeld gesprek duurt. Vaak moeten de lezeressen na aankoop nog eens 5 euro van hun beltegoed inleveren voor de ringtones. Daar is dus sinds vandaag een einde aan gekomen.