Nieuwe slogan tegen alcoholmisbruik

Noud de Greef (gr8w8)
Icoon Binnenlands 'Alcohol onder de 16 nog even niet', dat is de nieuwe slogan die jongeren en hun ouders moet wijzen op de gevaren van alcohol. Vandaag hebben de alcoholproducenten verenigd in STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) de nieuwe slogan bekend gemaakt. Stichting Alcoholpreventie (STAP) heeft echter geen goed woord over voor de leus en noemt het zelfs reclame en snapt niet dat minister Hoogervorst (VVD) dit heeft toegestaan.

De spreuk vervangt het gouden ouden 'Geniet, maar drink met mate.' per 1 april, maar zal nog wel gebruikt worden bij reclames voor sterke drank. Na spotjes voor bier, wijn en mixdrankjes zal de nieuwe leus te horen zijn en deze moet volgens een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) juist jongeren aanspreken. De gemiddelde leeftijd waarop die voor het eerst aan de drank gaan is de afgelopen jaren gedaald tot 12 jaar. Volgens gezondheidsinstituut NIGZ kan overmatig alcoholgebruik slecht zijn voor de gezondheid van jongeren. Bovendien blijkt een relatie tussen overmatig alcoholgebruik en leerproblemen en zelfs studie-uitval steeds sterker.

Begin dit jaar was minister Hoogervorst nog vol plannen om paal en perk te stellen aan alcoholgebruik onder jongeren. De grens voor alcohol omhoog van 16 naar 18 jaar, een mogelijk verbod op alcoholreclames voor 21:00 en 60 cent extra accijnzen op breezers. Tegen deze plannen was sterke oppositie vanuit de diverse brancheorganisaties en Koninklijke Horeca Nederland vreesde voor illegaal drinkgedrag onder jongeren. Van de plannen is niets terecht gekomen en de belasting op mixdranken is zelfs per 1 januari van dit jaar met 15% verlaagd.

Dit lijkt allemaal ingewisseld voor de educatieve spreuk die dus door de branche zelf verzonnen is. Van Dalen, directeur STAP: "De alcoholindustrie speelt hoog spel met het introduceren van deze dubieuze slogan. Het lijkt een verkapte vorm van reclame. Het is zeer teleurstellend en ik begrijp ook niet dat Minister Hoogervorst van VWS met de keuze van deze slogan heeft ingestemd."

Jonge Breezerdrinkster