A-merken minder populair

Nolius
Icoon EconomieA-merken hebben vorig jaar opnieuw aan populariteit verloren. De omzet van de merken daalde met 1,8 procent tot 6,3 miljard euro. Toch is de daling minder dan in 2004. Toen verloren de fabrikanten van A-merken zes procent omzet. Volgens onderzoekbureau IRI hebben de ondernemingen zich het afgelopen jaar beter weten te wapenen tegen de prijzenslag in supermarkten, onder meer door productinnovaties.

Producenten die zich richten op gezondheid groeien wel. Zo deden Becel, Yakult, Danone en de ontbijtgranenfabrikanten Quaker en Kellogg's het beter. Zuivelfabrikant Campina blijft de grootste A-merkfabrikant met een omzet van 394,1 miljoen euro. Koffieboer Douwe Egberts volgt op grote afstand met een omzet van 255,6 miljoen.

De sigaretten van Marlboro zorgden voor 246,1 miljoen euro aan inkomsten. In de top tien bevinden zich ook twee merken van Unilever. Unox boekte een omzet van 174,8 miljoen euro en bevond zich daarmee op de zesde plaats. Becel was de nummer acht met 139,3 miljoen. Beide merken lieten groei zien.