'Telecomaanbieders hinderen klanten'

Nolius
Icoon DigitalVolgens de Consumentenbond maken telecomaanbieders het expres moeilijk voor klanten om over te stappen naar een concurrent. Hoge opzegkosten en administratieve en technische rompslomp maakt dat klanten jaarlijks honderden euros te veel betalen voor telefoon, internet en televisie. De bond luidt dan ook de noodklok over het gedrag van de aanbieders. Minister Brinkhorst moet er volgens de bond binnen een half jaar een einde aan maken.

De Consumentenbond baseert de uitspraken op eigen onderzoek en op nog vertrouwelijk onderzoek van het ministerie van Economische Zaken. Hieruit blijkt dat er voor klanten nauwelijks sprake is van een vrije markt. Van de mensen die afgelopen jaar overstapten zou een op de drie dit nooit meer doen om alle problemen en plots opgelegde kosten.

"Het is een schokkende praktijk, waardoor klanten veel te veel betalen. De concurrentie wordt geweld aangedaan", stelt woordvoerder Ewald van Kouwen van de bond. Vooral bij KPN Telecom gaat het mis. Die maakt bijvoorbeeld de lijn niet vrij voor de nieuwe aanbieder.