'Eén op de vijftig mailtjes te laat bezorgd'

Debbie (Nugget)
Icoon InternetUit een analyse van onderzoeksbureau iPing Research blijkt dat één op de vijftig mailtjes te laat wordt bezorgd. Van de vertraagde berichten komt meer dan tien procent pas na een dag aan.

Het bureau voerde de analyse uit met 2,5 miljoen e-mailberichten. Met een testsysteem werd het versturen en ontvangen van e-mail van negentien Nederlandse providers automatisch gemeten. Het resultaat: in totaal raakten 622 mailtjes helemaal verloren. Deze werden wel verstuurd, maar nooit ontvangen. IPing constateerde bij alle providers wel eens vertraging, oplopend tot soms meerdere dagen.

Volgens iPing is een e-mail 'te laat' als deze niet binnen anderhalve minuut wordt afgeleverd. De gemiddelde vertraging van de te laat afgeleverde berichten bedroeg vijfenhalf uur. Bijna een derde van alle vertraagde berichten kwam na meer dan een uur pas binnen en dertien procent had een vertraging van meer dan een dag.

Betrouwbaarste e-maildienst bleek Xs4all. Wanadoo en Planet Internet volgen op de tweede en derde plaats en volgens de onderzoekers was de postbezorging van Raketnet in 2005 het slechtste.