'Wijs jongeren op positieve kanten alcohol'
Van Geelen zegt dat de aandacht teveel gericht is op de negatieve kanten van alcohol. Als voorbeeld wijst hij de 'Alcohol maakt meer kapot dan je lief is' campagne aan, die volgens hem de werkelijkheid veel erger laat lijken dan die is. "Hierdoor wordt de boodschap ongeloofwaardig. Jongeren zien heel goed in dat alcoholgebruik gepaard kan gaan met negatieve ervaringen. Ze weten daarentegen ook dat verantwoordelijk gebruik ook een positief effect kan hebben."
Als je het alcoholgebruik voor 16- of 18-jarigen verbiedt, wordt het voor hen alleen maar aantrekkelijker om te drinken, omdat een verbod het juist spannender maakt, zegt Van Geelen. Als oplossing heeft SMO een computerspel bedacht, dat jongeren leert hun zelfcontrole te verbeteren. De intentie van het spel, dat op de website geplaatst wordt, is het stimuleren van positief en het afkeuren van negatief gedrag. Jongeren die met mate drinken gaan uiteindelijk met een jongen of meisje naar huis, en dronkelappen krijgen foto's te zien waarop situaties van alcoholmisbruik staan, aldus Van Geelen.