BankGiro Loterij op de vingers getikt

Gertjan (Kozzmic)
Icoon Algemeen nieuwsDe BankGiro Loterij is door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt vanwege een misleidende reclame. De Consumentenbond had een klacht ingediend omdat in een folder ten onrechte werd gesuggereerd dat de ontvanger ervan een prijs had gewonnen.

"Van harte gefeliciteerd. U heeft gewonnen! Maar wat? Kijk snel op internet!", zo viel te lezen in de reclamefolder. Vijf auto's, anderhalf miljoen euro en 'vele andere fantastische prijzen' werd de lezer in het vooruitzicht gesteld. Na het activeren van een 'persoonlijke kluiscode' bleek echter dat eerst een aantal loten moesten worden gekocht om in aanmerking te komen voor... een gratis autowasbeurt. "Die wasbeurt kreeg iedereen die extra loten kocht en mag van de Reclame Code Commissie dan ook helemaal geen prijs worden genoemd", aldus de Consumentenbond.

De Reclame Code Commissie oordeelde dat ten onrechte de indruk wordt gewekt dat mensen 'uitverkoren' zijn. De Consumentenbond wil met de uitspraak in de hand de BankGiro Loterij via een brief verzoeken in de toekomst heldere en eerlijke taal te gebruiken.