Radicale leerlingen lastig voor leraren

Bart (veekeend)
Veel leraren in het Amsterdamse voortgezet onderwijs hebben moeite met de omgang met leerlingen die radicaal gedrag vertonen. Ook zou de schoolleiding hen te weinig steunen met deze problematiek. Dat blijkt uit een onderzoek onder 239 leerkrachten.

De helft van de docenten geeft in het onderzoek aan wel eens geconfronteerd te worden met radicaal gedrag. Weinig docenten zien vooruitgang in de sfeer op de scholen. Zo vindt slechts zeven procent van de docenten op middelbare scholen met VMBO dat dit het geval is. Bij middelbare scholen zonder VMBO is dit twee procent. Veertien procent van de ondervraagden is van mening dat de sfeer merkbaar verslechterd is. Dit sluit aan bij een recent onderzoek naar de interculturele verhoudingen op Amsterdamse scholen.

Bij signalering van radicaal gedrag wordt wel vaak ingegrepen. 64 procent zegt dit altijd te doen, een kwart doet dit vaak. Tien procent doet dit niet of zelden.