Bierbrouwers zetten in op moslims

Bart (veekeend)
Icoon economisch nieuws De biermarkt in Nederland is verzadigd en de omzetten van brouwerijen staan onder druk. Aan hen is dus alles gelegen om markten aan te boren met veel potentiële nieuwe klanten. In de Nederlandse moslimsgemeenschap, bijna één miljoen in aantal, zien de brouwerijen nieuwe mogelijkheden.

Moslims drinken traditioneel veel veel koffie, thee en frisdrank. Zoete dranken hebben daarbij de voorkeur. Heineken onderzoekt nu of ze met een alcoholvrij biertje succes kan boeken bij moslims.

Ook andere brouwerijen zitten niet stil. Zo is Bavaria bezig een campagne te voeren bij allochtone winkels om bieren in de schappen te zetten. Sinds kort zet de brouwerij rondom Utrecht in plaats de traditionele vertegenwoordiger een Marokkaanse werknemer in om het goudgele vocht te promoten bij allochtone winkeliers.

Al jaren staat de biermarkt in Nederland onder druk. Dronken Nederlanders in 1990 gemiddeld nog negentig liter bier op jaarbasis, inmiddels is dat minder dan 78 liter. Dit, ondanks grootse reclamecampagnes.