'Apple meest invloedrijke wereldmerk'

Gertjan (Kozzmic)
Icoon Algemeen nieuwsDe lezers van vaktijdschrift Brandchannel hebben computerfabrikant Apple gekozen tot het merk met de grootste wereldwijde invloed. Het succes van de iPod was er waarschijnlijk voor verantwoordelijk dat zoekmachine Google van de eerste naar de tweede plaats werd verdreven. Google stond sinds 2002 op nummer één.

De Arabische nieuwszender Al-Jazeera kwam op de vijfde plek. Uitgever Robin Rusch van Brandchannel denkt dat de nieuwszender dit succes dankt aan het feit dat het een van de weinige toegangswegen is tot nieuws uit Irak en Afghanistan met een ander gezichtspunt dan het westerse. De Zweedse meubelgigant IKEA en het Amerikaanse koffiemerk Starbucks staan respectievelijk derde en vierde. Veilingsite eBay kwam nieuw binnen op negen.

In het jaarlijkse onderzoek wordt lezers gevraagd aan een bepaald merk een cijfer te geven voor de invloed die het heeft op het leven van mensen. Ongeveer 2000 lezers namen deel aan het onderzoek.