Energienota's hoog door fraudeurs

Bart (veekeend)
Icoon Algemeen nieuws Stijgende energieprijzen, hogere nota's, een rompslomp in de administratie en een gebrekkige klantenservice. Menigeen associeert hiermee zijn/haar energieleverencier. Frauders en agressieve klanten zijn hier gedeeltelijk voor verantwoordelijk. Dat blijkt uit een interview met de topmannen van de energiebedrijven, te lezen in het Algemeen Dagblad.

Alleen al door illegale stroomaftap betalen de eerlijke huishoudens jaarlijks 25 euro meer aan stroomkosten. "De fraude stijgt schrikbarend snel. We hebben écht te maken met een maatschappelijk probleem", aldus Ronald Blom, bestuursvoorzitter van Eneco.

Met name hennepkwekerijen, die vaak illegaal stroom aftappen, jagen de kosten flink op. "We zien dat wietplantages verschuiven van een amateuristische bijverdienste naar harde en professionele criminaliteit", zegt Blom. Ludo van Halderen, de baas van Nuon, herkent de problematiek. "We rollen twintig plantages per week op."

Daarnaast betalen steeds meer klanten niet of nauwelijks. Ook agressieve klanten komen vaker voor. Blom: "Ze worden kwaad, onbeschoft of agressief aan de balie. We krijgen scheldbrieven en bedreigingen. En dan heb ik het niet over mensen waarbij iets fout is gegaan en die terecht klagen. Het gaat dan echt om onredelijk, a-sociaal gedrag."