Consumentenbond dient klacht in over lolly-reclame

Nolius
De Consumentenbond heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend over een tv-commercial van snoepfabrikant Chupa Chups voor 'gezonde' lollies waarin Daphne Deckers "haar bekendheid gebruikt" om te vertellen dat de lollies vruchtvlees bevatten en daarom te vergelijken zijn met fruit. De bond noemt de reclame misleidend.

Volgens de bond moet Deckers zich niet lenen voor zo'n reclame. "Zij wordt door veel Nederlanders gezien als voorbeeldmoeder, niet in de laatste plaats door haar vele publicaties over kinderen en opvoeding", stelt de bond.
De door haar aangeprezen lolly bestaat volgens de Consumentenbond voor 82 procent uit suiker en voor slechts 3 procent uit vruchtvlees.

Daarnaast wil de Consumentenbond een algeheel verbod op reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen. Ook eist de bond van de overheid een verbod op de zogenoemde 'gezondheidsclaims' op ongezonde producten. Zo zouden lollies niet langer "fruit" mogen worden genoemd.