Rechter dwingt leraar tot hogere cijfers

Robert (RRRobert)
In de Duitse deelstaat Beieren is een leraar in het beklaagdenbankje terecht gekomen, omdat z'n cijfers te laag zouden zijn. Na de verhoren ging de rechter mee met de eisen van de klager; hij veroordeelde de leraar tot het geven van hogere cijfers.

De zaak werd aanhangig gemaakt door een ouderpaar, wiens 10 jaar oude dochter een overgang naar een hogere voortgezette opleiding miste, omdat haar cijfers niet hoog genoeg waren. Toen de ouders daarop haar studieresultaten onderzochten, kwamen zij zelf tot de conclusie dat deze cijfers stelselmatig te laag waren. Ook bleek dat de testen die het meisje op school moest maken, vol te zitten met onnodig moeilijke en dubbelzinnige vraagstellingen.

Nadat de school geen gehoor gaf aan de klacht van de ouders, besloten zij dit voor te leggen aan de rechter. Die besloot na bestudering van de feiten dat het meisje inderdaad recht had op een aanpassing van haar cijfers, en verhoogde daarna het gemiddelde met 2 punten, hoog genoeg om alsnog in aanmerking te komen voor toelating op het gewenste voortgezet onderwijs.

Toch is dit alles niet zonder slag of stoot gegaan. De uitspraak trok ook de aandacht van de regionale politiek. De Beierse deelstaatregering diende een klacht in tegen de rechtbank, stellende dat de rechter 'de grenzen van de wet had overschreden'. Ook vragen ze zich af in hoeverre een rechter wel mag ingrijpen in een zaak als deze.