Stations aan de HSL-lijn te laat klaar

Jeroen (steenz)
Bas028 had ons via de nieuws-submit te melden:

Icoon Binnenlands nieuws De stations aan de hogesnelheidslijn hsl-zuid zullen niet op tijd klaar zijn. Volgens Prorail zijn vijf van de zes stations te laat met de verbouwingen, waardoor er gemiddeld twee jaar in een bouwput in- en uitgestapt moet worden.

De verbouwing van het station Amsterdam Zuid-WTC is het sterkst vertraagd. Het nieuwe station zal pas op zijn vroegst in 2022 klaar zijn, terwijl de eerste HSL-treinen er al op 1 april 2007 zullen passeren. In 2005 en 2006 zal het station wel aangepast worden zodat de treinen er kunnen stoppen, maar dit is slechts een tijdelijke oplossing.

Ook in Rotterdam is een tijdelijke oplossing nodig. Daar denken de gemeente en Prorail pas in 2010 klaar te zijn. Het station Den Haag zou in 2008 klaar zijn, en Breda in 2007. De directeur stations van Prorail, O. Olsthoorn, denkt echter dat deze planningen te optimistisch zijn. Hij gaat uit van een gemiddelde vertraging van twee jaar.

De vertragingen komen door de complexe besluitvorming in Nederland. Voordat er aan de bouw begonnen kan worden moeten minimaal acht partijen het eens worden, waaronder twee ministers, de gemeente, de provincie, de NS en Prorail. Dat de besluitvorming soms lang kan duren wordt door Rotterdam bewezen. Daar begonnen de discussies over de nieuwe terminal al in 1997, maar zijn de betrokken partijen er nog steeds niet uit.

HSA, de exploitant van de HSL (een samenwerking tussen KLM, Schiphol en NS), is niet blij met de vertragingen. Ze denken dat de bouwputten op de stations veel reizigers gaan kosten. Volgens directeur N. Döbken is een 'passende ambiance' belangrijk voor het succes van een luxe treinverbinding als de HSL. "Het is dus jammer dat het niet lukt de stations op tijd klaar te krijgen. (…) Mensen zullen wel kunnen in- en uitstappen, maar het is niet zoals we hadden gewild," aldus Döbken.