Supermarkten lopen 250 miljoen euro mis door lege schappen

Tim (ActaniA)
Het afgelopen jaar zijn supermarkten en fabrikanten zeker 250 miljoen euro misgelopen door lege schappen. De meeste omzetderving vindt plaats op vrijdag en zaterdag. Op deze dagen halen de Nederlands het vaakst de boodschappen.

Vooral de verkrijgbaarheid van populaire producten zoals bier, koffie en frisdrank is in het weekeinde een probleem. Zo is gebleken uit cijfers van ACNielsen. Gemiddeld is ongeveer vijf procent van de producten in de supermarkt uitverkocht. "Een out-of-stock percentage van twintig procent is echter geen uitzondering.", aldus marktonderzoeker Henri van Voorthuizen van AC Nielsen. Prijsvechters zoals Aldi, Lidl en Edah hebben trouwens vaker last van uitverkochte producten dan de zogenoemde servicesupers als AH, Super de Boer en C1000. De meeste supermarkten kampen met een ruimteprobleem. Er komen steeds meer producten in het assortiment terwijl er evenveel winkelruimte is. Veel winkels hebben geen magazijn meer, dus er is nagenoeg niets op voorraad.

Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), staan uitverkochte producten al jaren steevast in de top 10 van grootste ergernissen in de supermarkt. Het overkoepelend orgaan had in 1999 eens een gesprek met Stichting Merkartikel over het probleem. Sindsdien is er echter niets veranderd. Het misgrijpen is vorig jaar weer erger geworden.