Nederlandse frisdrankmelk eerst naar Amerika

Otto (okee6)
Het Nederlandse zuivelbedrijf DMV International, een dochter van zuivelconcern Campina, heeft met het oog op de geringe populariteit van melk een nieuwe vinding gedaan. Het nieuwe drankje lijkt chemisch op melk, maar ziet er uit als een frisdrank. Het zal voorlopig nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn, Amerika is het komend jaar eerst aan de beurt.

Volgens directeur Xander Wessels (DMV) moet het drankje in Amerika mede het probleem van zwaarlijvigheid kunnen verlichten. "Jongeren drinken steeds minder melk, omdat zij het drankje ouderwets en saai vinden. Frisdrank is een stuk populairder. Daardoor lopen ze de nuttige voedingsstoffen mis die melk bevat. We hebben daarom gezocht naar een drank waarbij de plussen van melk en de voorkeur van de jongeren worden gecombineerd." In eerste instantie gokt DMV daarbij op verkopen in Amerikaanse scholen. "Het aantal ouders dat protesteert tegen de cola-automaten op school neemt snel toe. Dit drankje is een mooi alternatief."

Het bedrijf wist de eiwitstructuur zo aan te passen dat de vloeistof er helder uit kwam te zien. Naar keuze kan men er kleurtjes of bubbels aan toevoegen. Alleen qua smaak wil men nog blijven ontwikkelen, die is nog niet helemaal goed. "Het moet nog wat meer richting frisdrank. Als dat lukt is het het ei van Columbus." Inmiddels heeft het bedrijf al wel patent op de vinding aangevraagd en verkregen.

Vorig jaar kondigde frisdrankfabrikant Coca Cola reeds aan een gezonde (omgekeerde) vinding te lanceren. Het bracht inmiddels de zuiveldrank Swerve op de markt in drie smaken (vanille, chocolade en aardbei/bosbes), dat voor 50% uit melk bestaat en wordt verkocht als 'gezonde frisdrank'. Dat product was het eerste directe resultaat van het beleid van de Amerikaanse overheid om steeds meer frisdranken uit de scholen te bannen, waarmee Coca Cola zijn marktaandeel zag dalen.