Nationale Hoorstichting start campagne tegen gevaarlijk lawaai

Jorrit (Flem)
Jaarlijks komen er zo'n 20 duizend jongeren met onherstelbare gehoorbeschadiging bij. Volgens de Nationale Hoorstichting is het nu tijd voor actie; de instelling is een campagne gestart. Op internet is de site oorcheck.nl geopend, waar jongeren kunnen testen hoe het met hun gehoor gesteld is en hoe gevoelig hun oren zijn. Op TMF en MTV waarschuwen Def Rhymz en Mental Theo je de komende tijd in commercials voor de risico's van harde muziek.

De Nationale Hoorstichting raadt jongeren vooral aan om oordopjes te kopen en deze in te doen in discotheken en bij concerten. Ondertussen is men in gesprek met organisatoren van muziekevenementen en houseparties om het probleem samen aan te pakken. "Langzaam groeit het bewustzijn. Hier en daar worden op concerten gehoorbeschermers uitgedeeld en worden podia beter ingericht. Maar we staan aan het begin", aldus een woordvoerder.

Geluiden boven de 80 decibel kunnen het gehoor beschadigen, zeker als je er te lang aan wordt blootgesteld. Tussen de 130 en 140 decibel wordt bij de meeste mensen de pijngrens bereikt en kan het oor kapot gaan. Dit gevaar bestaat bij bijvoorbeeld een drilboor of een startend straalvliegtuig heel dicht bij je in de buurt. Ook als je dicht bij de speakers staat in een discotheek kom je in de buurt van deze lawaaisterkte.