'Super'-stress door ruime aanbod

Whitney (weetnie)
Met een winkelwagentje langs de rijkelijk gevulde schappen van een supermarkt rijden, is niet voor iedereen een feest. Klanten van zelfbedieningszaken raken gestresst omdat ze moeilijk kunnen kiezen uit het ruime assortiment, zo blijkt uit Engels onderzoek. Een te ruime keuze maakt winkelen eerder benauwend dan bevrijdend.

Klanten zouden lijden aan “product claustrofobie” omdat ze niet meer weten welke producten ze moeten kopen. Door reclames wordt dit alleen maar erger. Het is tegenwoordig zo dat ”mensen meer beslissingen moeten nemen in één dag dan holbewoners deden in hun hele leven”, aldus psycholoog Dr. Aric Sigman.

Dat het maken van keuzes tijdens het boodschappen doen lastig kan zijn, blijkt wel uit het ruime aanbod van producten dat in één winkel werd aangetroffen. Daar kon onder andere gekozen worden uit; 83 verschillende shampoos, 42 soorten deodorant, 68 douche gels, 77 waspoeders en 87 ontbijtgranen.