Ster komt met EK-quiz voor extra inkomsten

Ferry (Veerboot)
In de hoop dat de kijkers bij de reclameblokken tijdens het EK Voetbal niet wegzappen, komt de Ster met de EK-quiz. Rond de voetbalwedstrijden die de NOS uitzendt, wordt aan het begin van een reclameblok steeds een historisch EK-moment getoond, waaraan een vraag met drie antwoordmogelijkheden gekoppeld is. Aan het eind van het reclameblok wordt het goede antwoord gegeven. Bij belangrijke wedstrijden wordt de vraag in het eerste blok in de rust gesteld, en volgt het antwoord in het tweede rustblok.

Door de quiz hoopt de Ster het doorkijkeffect te bevorderen en zo uiteindelijk meer inkomsten binnen te halen. Volgens productmanager Roel van Santen van de Ster moet de quiz de Ster ook een extra inkomstenstroom bezorgen. Kijkers kunnen namelijk bellen of sms'en met het goede antwoord. Met de quiz kunnen prijzen gewonnen worden, zoals dvd's, tv's en spelcomputers.

Vorige week werd bekend dat de blokken rond het EK Voetbal bij de NOS nog niet vol zitten. "Als we uitverkocht waren geweest, hadden we meer verdiend met het uitzenden van commercials", aldus Van Santen. De Ster mag op deze manier extra inkomsten genereren, omdat de quiz plaatsvindt binnen de commerciële zendtijd.

Volgens Van Santen is de moeilijkheidsgraad van de quiz hoog, omdat deze de echte voetbalkenner moet aanspreken. Het is overigens niet voor het eerst dat de Ster door middel van een spelletje het doorkijkeffect probeert te bevorderen. Zo'n zes jaar geleden was er tijdens de reclameblokken het Ster-spel.