Microsoft start nieuwe marketing-whitelist

Jake (sanfranjake)
Softwaregigant Microsoft gaat met een nieuwe ‘whitelist’ en een speciaal e-mailprogramma e-mails van legitieme marketingbedrijven door spamfilters leiden. Marketeers moeten een borg gaan betalen, welke zou moeten garanderen dat de e-mails afgeleverd worden. De bedrijven dienen hiervoor wel aan een aantal eisen te voldoen.

Al enige tijd gebruiken e-mailproviders speciale filters om ongewenste berichten tegen te houden. Deze filters belemmeren de wettelijk toegestane marketingactiviteiten. Marketeers die op de lijst geplaatst willen worden, moeten een verklaring afgeven dat ze volledige verantwoordelijkheid nemen voor de door hen verzonden berichten. Ook dient men een snelle afmeldingsprocedure voor de mailinglijsten te bieden.

Het nieuwe programma is ontwikkeld door Ironport Systems, een bedrijf dat e-mailapplicaties maakt voor het bedrijfsleven. Volgens directeur Tom Gilles van IronPort maakt het systeem onderscheid in afzenders en bepaalt op basis daarvan of een bericht als spam gekenmerkt kan worden. Wanneer en op welke schaal het systeem in de praktijk toegepast zal gaan worden is nog niet geheel duidelijk.