Lego wil terug naar de basis

Gertjan (Kozzmic)
Lego gaat zich minder richten op hypes en meer op het traditionele legosteentje. Volgens Charlotte Simonsen van Lego Company werd de speelgoedfabrikant de laatste jaren te afhankelijk van films. "Als er een nieuwe Harry Potter-film uitkwam konden we de productie bijna niet aan. Maar het jaar erop vielen we in een gat . We willen gewoon een stabiele basis en dito groei." Het afgelopen jaar leed Lego Company een recordverlies van 192 miljoen euro.

Dit jaar moet het bedrijf uit het Deense Billund minstens quitte draaien. Wereldwijd verdwenen 500 van de 8.500 banen en in de top van het bedrijf is plaats gemaakt voor Kjeld Kirk Kristiansen, kleinzoon van Ole Kirk Christiansen die het bedrijf in 1932 oprichtte. Dat geeft de werknemers moed. "Kjeld is terug", zegt Berit Pedersen van de vrouwenvakbond KAD trots.

In 1999 werden de plastic steentjes nog uitgeroepen tot speelgoed van de eeuw. Maar mismanagement deed de omzet kelderen. Zo werd de naam Duplo - een forser formaat bouwsteentje voor de allerkleinsten - gewijzigd in Explore. Gevolg was dat consumenten het speelgoed niet meer konden vinden in de winkel. Inmiddels is de naam Duplo weer duidelijk zichtbaar op de verpakking.