Aldi raakt veel klanten kwijt door prijzenoorlog

Nolius
De prijzenoorlog in de supermarkt-wereld heeft de Aldi geen goed gedaan. De van oorsprong Duitse winkelketen raakte de afgelopen maanden 140.000 klanten kwijt. Dat heeft marktonderzoeksbureau GfK onderzocht. Eind vorig jaar kwam nog 39,4 procent van het winkelende publiek langs bij de prijsstunter. In februari 2004 was dit percentage gedaald naar 37,4 procent.

Reden voor de daling is dat het verschil in prijs tussen servicesupermarkten als de Albert Heijn en de prijsstunters als de Aldi een stuk kleiner is geworden. Ook de negatieve publiciateit over de kwaliteit van Aldi-groenten zorgde voor de daling.

Opvallend is dat een vergelijkbare supermarkt als Lidl geen klanten is kwijtgeraakt.

_____
De prijzenoorlog zoals deze tot nu toe is verlopen:

ronde 1: AH verlaagt de prijzen van ruim duizend producten. Anderen volgen.
ronde 2: AH verlaagt de prijzen van 300 artikelen, anderen volgen weer.
ronde 3: Super de Boer en Konmar verlagen de prijzen van 250 producten
ronde 4: Edah zet de vierde ronde in, door opnieuw vele artikelen te verlagen in prijs.
ronde 5: AH verlaagt de prijs van 300 producten.
ronde 6: Discounters slaan terug
ronde 7: Albert Heijn komt met een goedkoop zuivelassortiment op de markt.
ronde 8: Diverse supermarkten verlagen de prijzen van vijfhonderd artikelen.