Recordaantal klachten bij Ombudsman

Lars (detulp050)
Het afgelopen jaar 2003 is er een recordaantal schriftelijke en telefonische klachten binnengekomen bij De Nationale Ombudsman.

De woordvoerder van De Nationale Ombudsman denkt dat de toename vooral te danken is aan de intensieve promotie van mogelijkheid om een klacht in te dienen.

De stijging van het aantal klachten betreft vrijwel alle overheidsinstanties. Vooral het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) is kon rekenen op een flinke stijging. Twee jaar geleden waren er 372 klachten, vorig jaar waren dat er maar liefst 567. De meeste klachten gaan over de trage behandeling van aanvragen voor huursubsidie.

Koploper is echter het ministerie van Justitie. Over dit onderdeel van de overheid kwamen maar liefst 1880 klachten binnen. Ongeveer 75 procent van deze klachten gingen over de Immigratie- en Naturalisatie dienst (IND).

De meeste klagers hebben vooral moeite met de snelheid waarmee de overheid werkt. Verder vinden veel mensen de informatie die zij krijgen onvolledig of vinden ze dat de overheid zich niet aan de wetten houdt.