Consumenten raken gewend aan prijzenslag

Joost (JvL)
Albert Heijn Klanten van supermarkten lijken ongevoelig te raken voor de prijzenslag die sinds eind vorig jaar aan de gang is. Traditioneel geven de supermarkten in januari al fikse kortingen op hun artikelen, maar ondanks deze kortingen en de prijzenoorlog maakten de supermarkten minder omzet dan een jaar geleden.

Volgens onderzoeker J. Holla van bureau GfK zijn de lagere verkoopcijfers van de supermarkten te wijten aan de acties van vorig jaar. Klanten kochten begin vorig jaar meer boodschappen door 'twee halen een betalen' acties. Met dit soort acties kopen mensen meer producten, nu letten mensen meer op scherpe aanbiedingen, aldus Holla.

Euro's goedkoper zijn de boodschappen inmiddels De eerste week van 2004 verkochten de supermarkten nog wel meer dan in 2003: ongeveer 4,3 procent meer dan vorig jaar. De twee weken die erop volgden waren volgens GfK "dramatisch": de omzet kelderde in vergelijking met vorig jaar zelfs met ongeveer 5 procent. Holla doet geen uitspraken over afzonderlijke supermarkten, wel wist hij te vertellen dat Albert Heijn, de aanstichter van de prijzenslag, nog steeds klanten wint.

_
De prijzenoorlog tot nu toe:

ronde 1: AH verlaagt de prijzen van ruim duizend producten. Anderen volgen.
ronde 2: AH verlaagt de prijzen van 300 artikelen, anderen volgen weer.
ronde 3: Super de Boer en Konmar verlagen de prijzen van 250 producten
ronde 4: Edah zet de vierde ronde in, door opnieuw vele artikelen te verlagen in prijs.
ronde 5: AH verlaagt de prijs van 300 producten.
ronde 6: Discounters slaan terug
ronde 7: Albert Heijn komt met een goedkoop zuivelassortiment op de markt.
ronde 8: Albert Heijn verlaagt blijvend de prijs van vijfhonderd artikelen. Anderen volgen.