SOS-SMS na ongeluk met auto

Vincent (Ali Salami)
Zarc.oh had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Er is nergens een goede plek om een auto-ongeluk te krijgen, maar sommige plaatsen zijn erger dan anderen. Neem bijvoorbeeld eens een land waar je de lokale taal niet spreekt, maar wel via de telefoon moet proberen uit te leggen dat je een ongeluk hebt gehad. Dat is erg lastig en dat kan de hulpverlening behoorlijk vertragen, met mogelijk fatale gevolgen. Daarbij is er ook nog eens de mogelijkheid dat je niet kunt bellen omdat je door de crash bewusteloos bent geraakt.

Deze problemen zijn mogelijk in de toekomst verleden tijd. Onderzoekers starten in januari met het testen van E-merge, een systeem dat automatisch voelt dat een auto een ongeluk heeft gehad en in de lokale taal een textbericht stuurt naar de hulpdiensten. Het systeem is ontwikkeld door ERTICO, een onderzoeksorganisatie op het gebied van transport, dat gevestigd is in Brussel.

Het systeem wordt in de onderkant van het dashboard in een auto verwerkt en wordt geactiveerd door dezelfde sensor die de airbags activeert. De vinding bevat een telefoon, een GPS-systeem om via een satelliet de plaats van het ongeval te vinden, een microfoon en een luidspreker.

E-merge kijkt eerst naar de sterkte van de crash door de data van de sensor van de airbags te lezen. Vervolgens kijkt het door middel van GPS-informatie in welk land de auto zich bevindt en bepaalt het automatisch de taal waarin een bericht verstuurd moet worden. Dan maakt het apparaat automatisch een verbinding met de plaatselijke hulpdienst.

Als de inzittenden van de verongelukte auto bij bewustzijn zijn kunnen ze vervolgens spreken met de hulpdiensten. Het systeem geeft verder het merk van de auto, het model, de kleur, het kenteken en de richting waarin het voertuig reed door. Met dat laatste kan men bijvoorbeeld bepalen aan welke kant van een snelweg de auto zich bevindt.

Volgens ERTICO kan E-merge in 2008 operationeel zijn, mits de landen in Europa aan de noodzakelijke infrastructuur willen bijdragen. Volgens een studie door autofabrikant Renault kan het systeem per jaar 6000 levens en een gelijk aantal zware verwondingen besparen.