Treinkaartje dit jaar opnieuw duurder

Peter (The_Duce)
halfvolle_melk, bumberklevers en nyrem hadden ons via de newssubmit het volgende te melden:

Logo NSDit jaar zal de prijs van het treinkaartje nog verder omhoog gaan. Donderdag zijn de vervoerbewijzen al zo'n vier procent duurder geworden. Dit is de zogenaamde reguliere tariefstijging die de NS tweemaal per jaar mag doorvoeren als een bepaalde punctualiteit is bereikt. Zodra over een periode van twaalf maanden gemiddeld 84,4 procent van de treinen op tijd heeft gereden, rekent de NS 2,075 procent meer voor een kaartje. Dat heeft de NS met consumentenorganisaties als Rover en de Consumentenbond afgesproken. "Dat percentage gaan we dit jaar zeker halen", zegt de zegsman.

De afgelopen jaren vertoont de punctualiteit een stijgende lijn. In 2001 reed 79,9 procent van de treinen volgens de dienstregeling, afgelopen jaar was dat 83,1 procent. Daar komt bij dat ook in 2004 de NS veel nieuwe treinen zal inzetten, die minder vaak defect raken dan het oudere materieel. Verder verwacht de NS de aankomende herfst minder last te hebben van gladde sporen door het nemen van allerlei maatregelen.

Wanner 84,4 procent van de treinen op tijd zal rijden weet de NS nog niet. "Het gebeurt in de loop van het jaar", aldus de zegsman. De onderneming heeft volgens hem wel enige tijd nodig om de tariefsverhoging in alle systemen in te voeren. "Als we op een dag de punctualiteit halen, betekent dat niet dat de volgende dag de kaartjes gelijk duurder zijn."

De onderneming heeft de extra inkomsten hard nodig, zij lijdt al lange tijd verlies op het reizigersvervoer. Daarom bekijkt de NS nu hoe de kosten omlaag kunnen. Zo zal de dienstregeling van 2005 worden aangepast, in de daluren zullen er dan minder treinen rijden. Verder moet met de invoering van de OV-chipkaart in 2007 de mogelijkheid ontstaan om de reiziger meer te laten betalen op trajecten waar de NS veel kosten maakt. Ook op personeelsgebied moeten de kosten omlaag. Zo voert de NS momenteel een reorganisatie waardoor ongeveer 1200 banen verdwijnen. Het bedrijf is verder van plan nog eens 1500 banen te schrappen, waaronder die van duizend conducteurs en machinisten.