Klapkartonnetje zorgt voor lage CD-prijs

André (Dr.E)
Het Spaanse Astro Records brengt op tien november twee CD's uit in Nederland, die verkocht zullen gaan worden voor een prijs tussen de 8 en 9 euro. De lage verkoopprijs is mogelijk door een nieuw verpakkingsmateriaal: een zogenaamd klapkartonnetje. Door lagere drukkosten en lagere marges zijn grote besparingen mogelijk.

Volgens Rick Treffers, die de promotie van Astro Records in de Benelux doet, houdt het label er uiteindelijk zelf weinig aan over: "Maar we krijgen liever vaker iets van wat minder, dan niets van meer. Ik snap niet dat het concept niet eerder is geďntroduceerd, in Spanje heeft het kartonnetje veel stof doen opwaaien."

Ook in Amerika en Groot-Brittanië staan de CD-prijzen onder druk. Zo heeft de Britse supermarktketen Sainsbury's (vergelijkbaar met Albert Heijn) aangekondigd CD's voortaan onder de 14 euro te verkopen. Daarnaast heeft de Amerikaanse platenmaatschappij Universal de inkoopprijs aan de handel structueel verlaagd.